Temes

lunes, 14 de mayo de 2012

Software educatiu

Els Softwares educatius són programes disenyats per alguna cosa en concret o que són generals (pintar, dibuixar...) en contextos educatius. Hi ha de dos tipus:

1. Per a l'educació
2. No especialment per a l'educació, però també serveixen

Als anys 70 comença l'ingrés de l'ordinador en les escoles (a Catalunya als anys 80) que es va anomenar CAL o EAO, ensenyament assistit per ordinador.

La majoria eren programes basats en l'aprenentatge de la conducta, influir en el que les persones fan. Recompensant conductes considerades positives i aquelles que no ho són, o que les persones ho associen amb una cosa negativa, les castiguem.

Basats en aquesta visió de l'aprenentatge, aprenem repetint conductes i estimulant positivament.

Els programes d'exercitació són els primers que es creen. Són reforços positius. Això és el conegut EAO. Fàcils de programar per qualsevol i molt barat. Són els que més predominen avui dia, però no vol dir que sigui millor, sinó que és així perquè són els que millor s'adapten a l'estructura escolar.

Hi han diferents programes:
  • programes d'exercitació: memorització, activitats per completar, donar resposta correcta, etc.

  • tutorials, tutorials experts: semblants, però et donen una petita teoria abans i després hi ha exercicis o activitats.
A partir d'aquí els programes són més oberts en la interacció com per exemple els programes eina que són els programes que es poden utilizar en un context educatiu, però no es van formar per aquest motiu, i són personalitzables. Aquests són alguns tipus de programes eina:
  • Bases de dades: wiki, informació organitzada sobre diversos camps i la interacció és més oberta perquè es pot demanar certa informació segons es necessiti.

  • Simuladors: reproduir algun fenomen que és difícil de veure o que és difícil de produir perquè és perillós. Dóna la possibilitat d'experimentar.

  • Constructors: videojocs, programes que a partir d'unes regles bàsiques es va construint alguna cosa (programa llop).
Exercici d'anàlisi II: tutorial i d'exercitació.

http://www.edu365.cat/primaria/muds/castella/ortografiate/ortografiate3/contenido/sd01/sd01_oa03/index.html

Aquesta activitat tracta de diferenciar entre les lletres b i v.

Elements positius: dóna la resposta immediata, es pot repassar el contingut que ja s'ha explicat a classe, és més útil per a l'alumnat que té dificultats, ja que pot repassar i exercitar allò que ja ha après, és fàcil d'utilitzar. Quan no es sap alguna pregunta, es pot consultar a un mapa conceptual on s'expliqua una mica les normes sobre la b i la v, o un glossari, quan no s'entén alguna paraula.

Elements negatius: no facilita la interacció entre l'alumnat ni l'anàlisi de respostes fallides, mentre que el nen necessita saber perquè s'ha equivocat i com millorar. Pot cansar perquè és bastant repetitiu. Col·loca a l'alumnat en un lloc passiu i no porta la iniciativa.





No hay comentarios:

Publicar un comentario