Els Softwares educatius són programes disenyats per alguna cosa en concret o que són generals (pintar, dibuixar...) en contextos educatius. Hi ha de dos tipus:
1. Per a l'educació
2. No especialment per a l'educació, però també serveixen
Als anys 70 comença l'ingrés de l'ordinador en les escoles (a Catalunya als anys 80) que es va anomenar CAL o EAO, ensenyament assistit per ordinador.
La majoria eren programes basats en l'aprenentatge de la conducta, influir en el que les persones fan. Recompensant conductes considerades positives i aquelles que no ho són, o que les persones ho associen amb una cosa negativa, les castiguem.
Basats en aquesta visió de l'aprenentatge, aprenem repetint conductes i estimulant positivament.
Els programes d'exercitació són els primers que es creen. Són reforços positius. Això és el conegut EAO. Fàcils de programar per qualsevol i molt barat. Són els que més predominen avui dia, però no vol dir que sigui millor, sinó que és així perquè són els que millor s'adapten a l'estructura escolar.
Hi han diferents programes:
- programes d'exercitació: memorització, activitats per completar, donar resposta correcta, etc.
- tutorials, tutorials experts: semblants, però et donen una petita teoria abans i després hi ha exercicis o activitats.
- Bases de dades: wiki, informació organitzada sobre diversos camps i la interacció és més oberta perquè es pot demanar certa informació segons es necessiti.
- Simuladors: reproduir algun fenomen que és difícil de veure o que és difícil de produir perquè és perillós. Dóna la possibilitat d'experimentar.
- Constructors: videojocs, programes que a partir d'unes regles bàsiques es va construint alguna cosa (programa llop).
http://www.edu365.cat/primaria/muds/castella/ortografiate/ortografiate3/contenido/sd01/sd01_oa03/index.html
Aquesta activitat tracta de diferenciar entre les lletres b i v.
Elements positius: dóna la resposta immediata, es pot repassar el contingut que ja s'ha explicat a classe, és més útil per a l'alumnat que té dificultats, ja que pot repassar i exercitar allò que ja ha après, és fàcil d'utilitzar. Quan no es sap alguna pregunta, es pot consultar a un mapa conceptual on s'expliqua una mica les normes sobre la b i la v, o un glossari, quan no s'entén alguna paraula.
Elements negatius: no facilita la interacció entre l'alumnat ni l'anàlisi de respostes fallides, mentre que el nen necessita saber perquè s'ha equivocat i com millorar. Pot cansar perquè és bastant repetitiu. Col·loca a l'alumnat en un lloc passiu i no porta la iniciativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario